Inbouw Kenwood DMX7018DABS in Corsa-D 2013 Combo

Bespreek hier alles op het gebied van In Car Entertainment
Plaats reactie
PvHeerebeek
Corsa Driver Senior
Corsa Driver Senior
Type: D Cosmo 1.2 BiFuel

Inbouw Kenwood DMX7018DABS in Corsa-D 2013 Combo

Bericht door PvHeerebeek »

Mijn ervaring met het vervangen van mijn radio en dakantenne, wat ik daarbij tegenkwam en hoe ik dat heb opgelost.

Mijn oude Zenec had de geest gegeven en op zoek naar wat anders mèt Apple CarPlay maar zònder ingebouwde navigatie kwam ik de Kenwood DMX7018DABS tegen. Omdat hier geen CD inzit is hij heel compact dus erachter blijft ruimte genoeg over voor kabels en doosjes en hij heeft geen ventilatorkoeling. Verder heb ik een connects2 CTSVX003.2 stuurbedieningsinterface, een kabeltje voor de Kenwood en een inbouwframe in piano-black gekocht. Ik had nog een nieuwe dakantenne met ingebouwde versterker voor FM/DAB+ en GPS liggen, inclusief lange aansluitkabels welke ik in 2013 voor mijn Zenec heb gekocht maar nooit is ingebouwd.
Stap 1 was de oude Zenec eruit, incl DAB module en raamantenne. Dat ging vlot, radio en handschoenvak eruit en ik kon overal bij, alles zat met stekkers.
Stap 2 de oude dakantenne vervangen door de nieuwe, dat was wat meer werk: Eerst de dakhemel los tot de middensteunen, toen de antennekabel loswippen uit zijn blauwe houder en met een pijpsleutel 17 de antennevoet losmaken, daarna de nieuwe antennevoet erop en met een dop 22 vastzetten, 3 antennekabels + voedingsdraad naar de rechts-achter console wegleiden met tieraps aan de oude antennekabel, daarna de dakhemel er weer in. De antenne voedingsdraad verlengd (0.75mm2/solderen/krimpkous) zodat hij ruim voorin bij de radio kon komen en alle kabels met tieraps gebundeld en samen via de rechts-achter deurstijl naar beneden en rechtsonder langs de deuren naar de opening rechts achter het handschoenvak gewerkt. De kunststof bekledingspanelen zijn er sneller af te halen dan weer terug te plaatsen....
Het oude radioframe eruit en het nieuwe erin ging ook vlot al is de plaatsing van de ankerclipjes voor mijn corsa niet optimaal, er bleef een kleine mm ruimte om het frame iets naar voren te schuifen, zelfs met de ankerclips helemaal naar buiten gebogen. Door het gewicht van de radio blijft hij wel netjes op zijn plaats.
De connects2 CTSVX003.2 heeft een dubbele ISO stekker welke perfect in de Kenwood past, ook de koppeling met de Corsa radio stekker past perfect. Verder moeten een draad voor ‘handrem’ en ‘achteruit’ en de stuurwielbedienkabel op de Kenwood worden aangesloten, ik heb dat gedaan door ‘breadboard’ stekkertjes (welke ik voor mijn raspberry pi en arduino gebruik) aan de draden te solderen en met krimpkous te sealen zodat ik later de boel altijd makkelijk uit elkaar kan halen.
De lastigste draad van de connects2 is de rood/zwarte voeding, instructie daarvoor deze te verbinden met de dikke Bruine en Zwarte draad uit de kabelboom rechts-achter het handschoenkastje. Ik heb de isolatie van deze draden een stukje afgesneden zodat het koper zichtbaar is en daaraan de rode en zwarte draad gesoldeerd, daarna met isolatietape en tieraps weer netjes gemaakt. De voedingsdraad voor mijn antenne heb ik bij de radio aan de rode connects2 vastgemaakt.
Met alles aangesloten werkte de kenwood meteen met heel veel DAB+ zenders maar de contactsleutel moest in de stand rijden staan, in de eerste stand van de sleutel werkte hij niet. Bij starten blijft de radio aan maar als de motor wordt uitgezet stopt ook de radio. Mijn oude Zenec bleef dan wel aan. Contact met Connects2 hierover leverde op dat dit het ontwerp was.
Op een van de engelse corsa forums is dit in het verleden ook al eens besproken en daar werd geadviseerd het acc1 signaal uit de contactsleutel te halen en daarop de rode connects2 draad aan te sluiten. Ook stond er hoe je daar bij komt en het stelt niet veel voor, 3 schroeven... Maar mijn corsa had meer draden en andere kleuren dus zoeken naar de juiste draad door een speld door de draad te prikken en de spanning te meten. De 2e van boven: geel/bruin was de juiste, spanning op zowel acc1 als rijden. Deze draad afgetapt en een nieuwe draad langs de kabel door het stuur en achter het dashboard naar het radiodeel geleid. De rode connects2 draad hierop aangesloten en? Geen verschil..... De connects2 interface stuurt zelf een acc+ naar de Kenwood en de software daarin bepaalt wanneer.
Toen de acc+ draad tussen connects2 en radio doorgeknipt en de nieuwe draad ook aangesloten op de radio, dus buiten de connects2 om. Nu werkte het wel, zowel in stand acc1 alsook rijden werkt de radio.... echter, bij starten van de motor ging de boel uit en weer aan, ook niet wat ik wil.
Als laatste 2 diodes 1N4007 ingezet zodat de radio het acc+ signaal krijgt van zowel de draad van het contactslot alsook van de connects2 interface en nu werk het precies zoals ik wil. Radio gaat aan in acc1 stand van het contactslot en is volledig bedienbaar vanaf het stuur. In stand rijden werkt alles ook en dan kan ik met de knoppen op het stuur Zowel de radio alsook mijn corsa klok en instellingen wijzigen en de boordcomputer bedienen. Als ik start blijft alles werken, als ik de motor uitzet blijft de radio aan tot ik de sleutel helemaal omdraai en uitneem.

Misschien is bovenstaande iets waar iemand wat aan heeft.
M.K
Globale Moderator
Globale Moderator
Type: 1.2 Bi-Fuel Color Ed

Re: Inbouw Kenwood DMX7018DABS in Corsa-D 2013 Combo

Bericht door M.K »

Leuk om te lezen :D

Toevallig een foto van het eindresultaat? :D
Matthijs (23) - Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (12/2011)

Afbeelding
PvHeerebeek
Corsa Driver Senior
Corsa Driver Senior

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
M.K
Globale Moderator
Globale Moderator
Type: 1.2 Bi-Fuel Color Ed

Bericht door M.K »

Ziet er goed uit! :D
Matthijs (23) - Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (12/2011)

Afbeelding
Renegade89
Corsa Driver Junior
Corsa Driver Junior
Type: OPC 1.6T 2008

Bericht door Renegade89 »

Keurig ingebouwd !
Corsa OPC 2008

- Devil Eyes R87 koplampen, Black LED zijknipperlichten, Black LED mistlampen, Black LED achterlichten lightbar
- Kenwood DDX4019DAB / Hertz DSK170.3 / Hertz DCK130 / Silent coat / Spectron SP-0112 custom subwoofer
- PiperCross + NGK
nielscord
New Member

Bericht door nielscord »

Werkt de boordcomputer ook nog via deze configuratie?!
PvHeerebeek
Corsa Driver Senior
Corsa Driver Senior

Yep, als je de Kenwood UITZET kun je met de stuurbedieningsknoppen alle instellingen van de boordcomputer maken. Met de Kenwood AAN lukt dat niet omdat Kenwood dan signalen afvangt voordat ze bij de boordcomputer komen.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment (ICE)”