ICE: Louk
ICE: Louk
Hallo hier volgt mijn draadje m.b.t. mijn In Car Entertainment.
Ik zal de begin post altijd up to date houden!
Momenteel gebruik ik:
- CD30 mp3 - met aux
- Dension Gateway 300 GW33OC1
- GID
- Focal PS165V (Front)
- Focal ISC130 (Rear)
- Pioneer TS-WX710A
Wat wil ik nog doen:
- Filters aansluiten
- nieuwe Tweeters, de tweeters bij de PS165V zijn opbouw, en gegoten in de opbouw, dus niet te gebruiken voor inbouw.
(ben er achter gekomen na veel dremelwerk)
Dit weekend (23-24 mei) stond in het teken van het updaten van mijn ICE.
Ik heb de vriendin vriendelijk verzocht dag-vullende programma's te maken. En de telefoon op vliegtuig modus gezet.
Ik, een goede vriend en de Corsa (en wat bier natuurlijk) gingen aan de slag. Dit waren de perfecte condities voor een vrijdag en zaterdag vol plezier.
Vrijdag ben ik gestart met het aansluiten van de constante + vanuit de accu naar het linkerachtervakje in de kofferbak (vanaf nu EHBO vakje).
10 MM2 flexibele kabel, 10mm platina verguld oog en zekeringhouder (nog zonder de 30A zekering).
Daarna heb ik direct de achterpanelen los gehaald, om de standaart achterspeakers te verwisselen voor de Focal ISC130
Deze speakers zijn niet direct te monteren onmdat deze 4 schroefgaten hebben, en dus niet overeenkomt met de 3 stuks die de corsa heeft.
Ik heb geheel vakkundig met de dremel de oude speakers uit het buitenste frame geslepen! om vervolgens de Focal's in te bouwen.
De aansluiting aan de hoge kant geplaats, en 2 gaten geboord. zodat de kabels naar buiten kunnen. De Focal's vervolgens met Pattex 100% lijm vastgelijmd
.
Na 2 uur zijn ze klaar voor gebruik, pas na 24 uur heeft de lijm zijn maximale sterkte behaald.
Ik ben te snel geweest, en heb hier helaas geen fotos van gemaakt
De Zaterdag ochtend gestart met het aansluiten van de 12V aansluiting, hierover later in dit topic meer.
Na het aansluiten van de 12V ben ik verder gegaan met de subwoofer.
Dit is de verdeelblok, hier komt de 10mm constante plus in, en krijg ik 4 "uitgangen"
De massa heb ik onder de Torx 40 bout vandaan getrokken
Toen ben ik opzoek gegaan naar de geschakelde plus (REM).
Helaas was het niet zo eenvoudig als gedacht. En viel de zekeringenkast in het EHBO vakje al direct af.
Ook de radio (zoals al veel besproken is) viel af, aangezien deze geen geschakelde plus heeft.
Na wat testen kwam ik er achter dat ook de "geschakelde plus" van de sigarettenaansteker geen succes was.
namelijk om het volgende; ze schakelen niet gelijk.
De "geschakelde plus" van de sigarettenaansteker gaat pas uit nadat de auto is vergrendeld (+ natuurlijk sleutel uit contact),
terwijl de radio al uitgaat wanneer de sleutel uit het contact word genomen.
Dit kan problemen opleveren voor de versterker/subwoofer. Ze vinden het normaal niet leuk als ze later inschakelen dan de radio. en kan behoorlijke schade aanrichten aan je geluid systeem.
Deze kandidaat viel dus ook af.
Na wat denk,zoek en meet werk kwam ik erachter dat een geschakelde plus in de zekeringenkast aanwezig is.
Deze schakelt gelijk aan en uit met de radio. Dit is dus de perfecte draad.
Het gaat om de "grote" stekker
Het gaat om de linker rij en dan 9 pinnetjes omhoog (niet 10 zoals aangegeven). Hier komt een paars/bruine draad op uit.
Deze heb ik doorgeknipt. en een 2e kabel aangemaakt voor de geschakelde plus voor de subwoofer.
Vervolgens alles verder aangesloten.
Na moeten denken over de afstandbediening voor het regelen van de subwoofer. Deze heb ik in het vakje onder de lichtknop geplaatst.
binnen handbereik, en niet storend/amper zichtbaar
En hier het voorlopige eindresultaat:
Wat ik nog moet doen om dit project af te krijgen:
- Subwoofer nog vastzetten;
- speaker filters plaatsen;
- Nieuwe tweeters nog plaatsen.
Daar de PS165V opbouw tweeters heeft en geen inbouw. Opbouw ombouwen tot inbouw was zonder resultaat omdat deze gegoten zit in de omhuizing.
Inbouw 12V
Waarom een 12V aansluiting?
Ik gebruik vaak een Koelbox in de auto. Voornamelijk als we ergens gaan BBQ'en of gezellig een avondje gaan doorbrengen.
Nu staat i.v.m. de lengte van kabel de koelbox op de bijrijders stoel, en moet ik achterin als mij vriendin (de bob) rijdt.
Hier moest dus verandering in komen, en dit was het perfect moment.
Ik heb besloten de 12V aansluiting te maken in het schot waar ook het slot en de gevarendriehoek inzit.
Waarom daar?
Mijn inspiratie kwam voort uit de Ninja's :silly: : Ook al zie je ze niet, ze zijn er wel! :pinch:
Hier volgen wat foto's en het eindresultaat:
hier de kabels, welke ik via het chassis naar de voeding in het EHBO vakje laat lopen
achterkant van de aansluiting
Eindresultaat, wazige foto
Ik zal de begin post altijd up to date houden!
Momenteel gebruik ik:
- CD30 mp3 - met aux
- Dension Gateway 300 GW33OC1
- GID
- Focal PS165V (Front)
- Focal ISC130 (Rear)
- Pioneer TS-WX710A
Wat wil ik nog doen:
- Filters aansluiten
- nieuwe Tweeters, de tweeters bij de PS165V zijn opbouw, en gegoten in de opbouw, dus niet te gebruiken voor inbouw.
(ben er achter gekomen na veel dremelwerk)
Dit weekend (23-24 mei) stond in het teken van het updaten van mijn ICE.
Ik heb de vriendin vriendelijk verzocht dag-vullende programma's te maken. En de telefoon op vliegtuig modus gezet.
Ik, een goede vriend en de Corsa (en wat bier natuurlijk) gingen aan de slag. Dit waren de perfecte condities voor een vrijdag en zaterdag vol plezier.
Vrijdag ben ik gestart met het aansluiten van de constante + vanuit de accu naar het linkerachtervakje in de kofferbak (vanaf nu EHBO vakje).
10 MM2 flexibele kabel, 10mm platina verguld oog en zekeringhouder (nog zonder de 30A zekering).
Daarna heb ik direct de achterpanelen los gehaald, om de standaart achterspeakers te verwisselen voor de Focal ISC130
Deze speakers zijn niet direct te monteren onmdat deze 4 schroefgaten hebben, en dus niet overeenkomt met de 3 stuks die de corsa heeft.
Ik heb geheel vakkundig met de dremel de oude speakers uit het buitenste frame geslepen! om vervolgens de Focal's in te bouwen.
De aansluiting aan de hoge kant geplaats, en 2 gaten geboord. zodat de kabels naar buiten kunnen. De Focal's vervolgens met Pattex 100% lijm vastgelijmd
.
Na 2 uur zijn ze klaar voor gebruik, pas na 24 uur heeft de lijm zijn maximale sterkte behaald.
Ik ben te snel geweest, en heb hier helaas geen fotos van gemaakt
De Zaterdag ochtend gestart met het aansluiten van de 12V aansluiting, hierover later in dit topic meer.
Na het aansluiten van de 12V ben ik verder gegaan met de subwoofer.
Dit is de verdeelblok, hier komt de 10mm constante plus in, en krijg ik 4 "uitgangen"
De massa heb ik onder de Torx 40 bout vandaan getrokken
Toen ben ik opzoek gegaan naar de geschakelde plus (REM).
Helaas was het niet zo eenvoudig als gedacht. En viel de zekeringenkast in het EHBO vakje al direct af.
Ook de radio (zoals al veel besproken is) viel af, aangezien deze geen geschakelde plus heeft.
Na wat testen kwam ik er achter dat ook de "geschakelde plus" van de sigarettenaansteker geen succes was.
namelijk om het volgende; ze schakelen niet gelijk.
De "geschakelde plus" van de sigarettenaansteker gaat pas uit nadat de auto is vergrendeld (+ natuurlijk sleutel uit contact),
terwijl de radio al uitgaat wanneer de sleutel uit het contact word genomen.
Dit kan problemen opleveren voor de versterker/subwoofer. Ze vinden het normaal niet leuk als ze later inschakelen dan de radio. en kan behoorlijke schade aanrichten aan je geluid systeem.
Deze kandidaat viel dus ook af.
Na wat denk,zoek en meet werk kwam ik erachter dat een geschakelde plus in de zekeringenkast aanwezig is.
Deze schakelt gelijk aan en uit met de radio. Dit is dus de perfecte draad.
Het gaat om de "grote" stekker
Het gaat om de linker rij en dan 9 pinnetjes omhoog (niet 10 zoals aangegeven). Hier komt een paars/bruine draad op uit.
Deze heb ik doorgeknipt. en een 2e kabel aangemaakt voor de geschakelde plus voor de subwoofer.
Vervolgens alles verder aangesloten.
Na moeten denken over de afstandbediening voor het regelen van de subwoofer. Deze heb ik in het vakje onder de lichtknop geplaatst.
binnen handbereik, en niet storend/amper zichtbaar
En hier het voorlopige eindresultaat:
Wat ik nog moet doen om dit project af te krijgen:
- Subwoofer nog vastzetten;
- speaker filters plaatsen;
- Nieuwe tweeters nog plaatsen.
Daar de PS165V opbouw tweeters heeft en geen inbouw. Opbouw ombouwen tot inbouw was zonder resultaat omdat deze gegoten zit in de omhuizing.
Inbouw 12V
Waarom een 12V aansluiting?
Ik gebruik vaak een Koelbox in de auto. Voornamelijk als we ergens gaan BBQ'en of gezellig een avondje gaan doorbrengen.
Nu staat i.v.m. de lengte van kabel de koelbox op de bijrijders stoel, en moet ik achterin als mij vriendin (de bob) rijdt.
Hier moest dus verandering in komen, en dit was het perfect moment.
Ik heb besloten de 12V aansluiting te maken in het schot waar ook het slot en de gevarendriehoek inzit.
Waarom daar?
Mijn inspiratie kwam voort uit de Ninja's :silly: : Ook al zie je ze niet, ze zijn er wel! :pinch:
Hier volgen wat foto's en het eindresultaat:
hier de kabels, welke ik via het chassis naar de voeding in het EHBO vakje laat lopen
achterkant van de aansluiting
Eindresultaat, wazige foto
Re: ICE: Louk
Ben nog niet helemaal tevreden met de sub.
Vind dat er op het moment wat weinig geluid uitkomt.
Ik gebruik de high input. en heb het idee dat dat nu niet lekker werkt.
wat ik nu wil doen is een andere high/low converter kopen, om vervolgens de sub via tulp aan te sturen.
dit is het enige probleem wat ik kan bedenken: daar mijn telefoon, direct met een 2xtulp - 3.5mm jack aangesloten op de sub wel goed werkt.
en ik (behalve heel vaage tonen) enkel bass hoor, en wat voor een bass.
Een massa probleem heb ik ook niet, want met meten blijft de spanning tussen versterker en massapunt constant 11,9-12,2v.
Heb inmiddels een Inline BASS filter 100Hz aangeschaft om de achterspeakers te filteren van bass! Dit weekend heb ik weer wat tijd om dit op te lossen, ook bouw ik dan de filters van de composet in !
Vind dat er op het moment wat weinig geluid uitkomt.
Ik gebruik de high input. en heb het idee dat dat nu niet lekker werkt.
wat ik nu wil doen is een andere high/low converter kopen, om vervolgens de sub via tulp aan te sturen.
dit is het enige probleem wat ik kan bedenken: daar mijn telefoon, direct met een 2xtulp - 3.5mm jack aangesloten op de sub wel goed werkt.
en ik (behalve heel vaage tonen) enkel bass hoor, en wat voor een bass.
Een massa probleem heb ik ook niet, want met meten blijft de spanning tussen versterker en massapunt constant 11,9-12,2v.
Heb inmiddels een Inline BASS filter 100Hz aangeschaft om de achterspeakers te filteren van bass! Dit weekend heb ik weer wat tijd om dit op te lossen, ook bouw ik dan de filters van de composet in !
Re: ICE: Louk
De massa kan ik niet vinden op je foto's. Hoop dat die ook net als de plus kabel 10qmm is?
Re: ICE: Louk
dannydb schreef:De massa kan ik niet vinden op je foto's. Hoop dat die ook net als de plus kabel 10qmm is?
Hier komt de Massa dus vandaan!loukskywalker schreef:..............
De massa heb ik onder de Torx 40 bout vandaan getrokken.........
De massa hoeft nooit zo dik te zijn als de plus kabel. de massa kabel (welke bij de versterker geleverd zit, voldoet prima!
-
- Corsa Driver Addict
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 16 feb 2013 14:35
- Type: Corsa f 1.2 elegance
- Locatie: ridderkerk
- Contacteer:
Re: ICE: Louk
Nu ben ik geen audio kenner, maar weet wel wat van electronica.De massa hoeft nooit zo dik te zijn als de plus kabel. de massa kabel (welke bij de versterker geleverd zit, voldoet prima!
De stroom die opgenomen word door de versterker loopt niet alleen door de + kabel.. de stroom die loopt van + naar - (eigenlijk van - naar + voor de volledigheid) is even groot in de plus als de - kabel... dus bij een kleinere massa kabel word de - kabel een belemmering in je systeem...
+ en - kabels zouden even dik moeten zijn.. een dunnere kabel kan minder stroom vervoeren...
En voor de duidelijkheid... de stroom vloeit langs de buitendiameter van de kabel, vandaar dat car audio stroom kabels uit vele kleinere draadjes bestaan.. zodat er meer stroom kan worden doorgevoerd
Re: ICE: Louk
Mcgyver, het klopt niet helemaal wat je zegt...
Even een schets:
Omdat ik meerdere stroomverbruikers ga gebruiken in mijn kofferbak, heb ik gekozen voor een 10qmm kabel.
Deze word, zoals hierboven ook zichtbaar gesplitst in 4e.
De + kabel is dikker dan de - kabel. Dit is geen enkel probleem, want zowel de + als - kabel zijn dikker dan de stroom die er maximaal door heen gaat.
Ik ben het met je eens dat, wanneer de + kabel de minimale dikte heeft, en je dan een dunnere - kabel neemt dit niet goed zal werken!
Even een schets:
Omdat ik meerdere stroomverbruikers ga gebruiken in mijn kofferbak, heb ik gekozen voor een 10qmm kabel.
Deze word, zoals hierboven ook zichtbaar gesplitst in 4e.
De + kabel is dikker dan de - kabel. Dit is geen enkel probleem, want zowel de + als - kabel zijn dikker dan de stroom die er maximaal door heen gaat.
Ik ben het met je eens dat, wanneer de + kabel de minimale dikte heeft, en je dan een dunnere - kabel neemt dit niet goed zal werken!
Laatst gewijzigd door loukskywalker op 10 jun 2014 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Corsa Driver Addict
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 16 feb 2013 14:35
- Type: Corsa f 1.2 elegance
- Locatie: ridderkerk
- Contacteer:
Re: ICE: Louk
Haha ok duidelijk...
was even in de veronderstelling dat je dacht dat stroom lager zou zijn door de min kabel ..
Kennelijk niet zo
was even in de veronderstelling dat je dacht dat stroom lager zou zijn door de min kabel ..
Kennelijk niet zo
-
- New Member
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 sep 2022 19:02
Re: ICE: Louk
Hoe krijg je de 12V vanaf de accu naar binnen? Ik kan geen
doorvoer vinden (nog)
doorvoer vinden (nog)