Advies gevraagd: ook de koppeling vervangen??

Bespreek hier onderhoudstips en problemen met de Corsa D
Plaats reactie
Biarritz
New Member

Advies gevraagd: ook de koppeling vervangen??

Bericht door Biarritz » 09 jun 2019 20:18

Afgelopen week ben ik bij de garage langs geweest met mijn Corsa D 1.4 Enjoy uit 2008 met nog 4 mnd garantie.
Ik had gemerkt dat er onder de motor wat olie aan het zweten was. Garage wilde de pakking van de oliepan vervangen om het op te lossen.

Werd gebeld dat het toch de oliekeerring was van ik meen de aandrijfas. Moest een nieuwe afspraak maken want het gaat ongeveer 6 uur duren om dat te repareren want de versnellingsbak moet eraf.

Mijn vraag aan de dealer: is het niet verstandig om ook de koppeling te vervangen op eigen kosten. De grootste kostenpost is het arbeidsloon en dat valt onder de garantie? Nu heeft de auto net 48.000 km gelopen dus hij gaf aan dat dat niet echt nodig is. Kosten zouden anders voor mij tussen 200 en 400 Euro liggen voor koppeling drukgroep en druklagers.

Mijn vraag zou ik het toch laten doen?
En kloppen de kosten die ik dan moet betalen?

short55380
Corsa Driver Rookie
Corsa Driver Rookie
Type: D 1.6 GSI

Re: Advies gevraagd: ook de koppeling vervangen??

Bericht door short55380 » 09 jun 2019 21:18

Ik kan het mis hebben, ik ben immers geen auto monteur. De onderdelen die je erbij wilt laten vervangen zijn inderdaad onderhevig aan slijtage, en als het dan onder garantie toch al eenmaal open ligt, lijkt het mijn inziens een goede keus om die onderdelen die je benoemt gelijk te laten vervangen voor die prijs 200-400 eu.

Enige wat ik aan zou willen vullen, als het binnen het budget past van wat je wilt uitgeven, is om het vliegwiel ook gelijk te laten doen. (wel weer 200+ bij de nota optellen). Want dan pak je alles tussen de v-bak en motor gelijk aan.
Suziki Alto '89 - 0.8 GLX
Corsa B '96 - X1.4SZ
---
Corsa D GSI 1.6T

JeroenM
Corsa Driver Die-Hard
Corsa Driver Die-Hard
Type: 1.3cdti cosmo

Bericht door JeroenM » 10 jun 2019 10:44

Ik denk dat het echt zonde is van je geld zeker een vliegwiel erbij, hij heeft pas 48dkm gereden, koppeling gaat bij normaal gebruik makkelijk 200dkm mee. Mijn diesel heeft 400dkm gereden met de originele koppeling en vliegwiel.
Je moet het zelf weten maar ik zou het niet doen

Biarritz
New Member

Bericht door Biarritz » 10 jun 2019 12:18

Ik vind vliegwiel erbij wel erg duur worden. Twijfel nog

nlmobile
Corsa Driver Junior
Corsa Driver Junior
Type: 1.2 Bifuel Cosmo

Bericht door nlmobile » 10 jun 2019 13:42

Als ik zo uitreken, 4500 km per jaar. Deze km zijn waarschijnlijk alleen maar in de stad. De koppeling moet dan veelvuldig worden gebruikt. Wel handig om ze mee te nemen. Ik neem aan dat je deze auto voor een lange tijd gaat gebruiken.
WP < Opel Corsa 1.2 Bi-Fuel Cosmo 2011>

Biarritz
New Member

Bericht door Biarritz » 11 jun 2019 09:00

Mijn vrouw rijd 15.000 per jaar. We willen de auto toch minimaal een jaar of 6 a 7 blijven rijden. IK zit er toch aan te denken de koppeling niet te laten vervangen.

JeroenM
Corsa Driver Die-Hard
Corsa Driver Die-Hard
Type: 1.3cdti cosmo

Bericht door JeroenM » 11 jun 2019 11:03

Lijkt me ook, ik denk dat de garage ter plekke als de bak eraf is de koppeling moet beoordelen als deze nou ernstige slijtage vertoont kunnen ze altijd in overleg nog de koppeling vervangen

M.K
Globale Moderator
Globale Moderator
Type: 1.2 Bi-Fuel Color Ed

Bericht door M.K » 11 jun 2019 14:30

Beetje moeilijk om zoiets van ver af te beoordelen :P

Met 48.000km is een koppeling normaal niet versleten maar gezien de auto 11 jaar oud is betekent dit dat er voornamelijk erg veel korte stukjes mee gereden zijn. Dat betekent vaak voor start-stop en vaak schakelen, waardoor de koppeling veel slijt.

Aan de andere kant, het kan ook zo zijn dat de auto maar een paar keer per maand gepakt werd om lange ritten te rijden, dan slijt de koppeling een stuk minder.

Dus opzich is het best moeilijk om te bepalen of de koppeling al aan vervanging toe is. Persoonlijk zou ik "de gok" nemen en de huidige koppeling laten zitten, tenzij je nu al slip/slijtage merkt. Waarschijnlijk gaat die koppelingsplaat nog jaren mee.
Matthijs (20) - Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (12/2011)

Afbeelding

BarryCag
New Member
Type: BarryCag
Contacteer:

Advies gevraagd ook de koppeling vervangen

Bericht door BarryCag » 10 jul 2019 20:58

Staat wel in de handleiding stelt niet veel voor, je moet er even opkijken dan zie je waar je moet drukken met een platkopschroevendraaier en dan klik je hem er zo uit. Je kunt het lampje ook los vervangen.
https://www.nacdd1305.org/

Plaats reactie

Terug naar “Onderhoud/problemen Corsa D”