Vermogenverlies?

Bespreek hier onderhoudstips en problemen met de Corsa D
DieterPeters
New Member

Vermogenverlies?

Bericht door DieterPeters »

Hey,

Ik heb sinds 2 maandjes een Corsa D met +/- 85.000Km op de klok, de eerste 5 weken heb ik zonder enig mankement met de auto gereden tot ik 3 weken terug onderweg iets opmerkte, ik zal het probleem hieronder zo duidelijk mogelijk proberen te beschrijven dit omdat het vrij ingewikkeld is om uit te leggen en veel mensen het dus opvatten als stotteren (Wat dus niet het geval is).

Onderweg in een 30 zone kreeg ik het gevoel alsof ik over een "onverharde weg" reed met eens in de 400-700 meter een kuiltje (gat) van 0,2CM in het wegdek oftewel een heel onwennig gevoel nadat ik uiteindelijk op een 50 weg reed (en dus iets meer toeren draaide) leek het weg te zijn, vervolgens ben ik de dag erna gaan werken en kwam ik tot de ontdekking dat dit gevoel er weer was maar tussen de 1900-2500 RPM (Toeren blijven constant en zakken niet terug, ook niet op het doe-het-zelf uitlees apparaat). Als ik "het gevoel" moet omschrijven lijkt het alsof mijn Corsa wilt, maar toch weer niet, met andere woorden geef gas of laat het gas los, je zou het bijna kunnen zien als schokken/stotteren alleen is dit dus niet het geval (gevoelsmatig misschien wel). Het is heel erg lastig uit te leggen daarom geef ik hier nog een ander voorbeeld, stel je komt in de 5de versnelling van de autobaan af je zou beginnen te remmen maar in plaats van dat je de koppeling indrukt boven de 1000-1100RPM doe je dit niet en zorg je dat je hieronder komt, op dat moment zal je voelen dat dat jou auto zegt ik wil vooruit/duwend gevoel (hier zit overigens wel een schokkend gevoel bij vergeet dit dus) bedenk dit gevoel tussen de 1900-2500 RPM maar dan tussen het ik wil vooruit ook het gevoel van nee toch niet (Nogmaals dit zonder het schokkend/stotterend gevoel).

Aangezien ik na de 5de week er achter kwam dat mijn interieur filter zo stoffig als maar zijn kon was heb ik mijn monteur (tevens na constateren mankement) gevraagd of hij mijn auto een grote beurt kon geven dit omdat ik het vermoeden had dat dit niet gebeurt was voor verkoop en ook in de hoop dat het toevallig een gare bougie zou zijn.
Toen mijn monteur eenmaal begonnen was en de bougies ging vervangen kwam bij de eerste bougie inderdaad de bevestiging dat mijn auto geen beurt heeft gehad voor verkoop, vervolgens hebben wij vervangen: Bougies, Luchtfilter, Oliefilter, Olie, Interieurfilter, Aanzuigbuis luchtfilter "Sludgevrij" gemaakt, Gasklephuis schoongemaakt (Puur omdat we alles na wouden lopen) en vervolgens nog een flesje Injector cleaner in de tank gegooid, helaas verhielp dit mijn probleem niet.

Vervolgens heb ik een vriend van mij gevraagd of hij eventueel kon langs komen met zijn Corsa D zodat we de Bobine en Luchtmassameter konden uitwisselen dit om verdere kosten te voorkomen, nadat ik zijn Bobine en Luchtmassameter erin had leek het alsof mijn auto meer pit had en het probleem dus was verholpen (Ik heb hem laten rijden met mijn bobine hij had geen problemen al moet ik er wel bij zeggen dat hij een automaat heeft), vervolgens wouden wij weten welke van de twee dan stuk is en hebben we mijn eigen Bobine gemonteerd met zijn Luchtmassameter en het mankement was er weer, Mooi probleem gevonden zou je zeggen! Een nieuwe bobine gekocht (130 Euro) gemonteerd en het probleem was er weer (Helaas is dit een elektrisch onderdeel en kan dus niet geretourneerd worden) nog maar een keer zijn Luchtmassameter erin en helaas het probleem is er nog steeds.

Uiteindelijk ben ik naar een "Vak garage" gereden en deze heeft zonder enige kosten een rondje gemaakt en mij advies gegeven wat het volgens hem zou kunnen zijn, de Lambdasonde of de Luchtmassameter.
Ik heb nu de voorste Lambdasonde laten vervangen (110 Euro) maar het probleem is nog altijd niet verholpen, nu zou je dus zeggen dat het alleen de luchtmassameter nog kan zijn deze hebben wij vervolgens uitgetrokken om te kijken of dit enige verandering zou toebrengen maar tevergeefs ook dit brengt niets met zich mee (Opvallend is wel dat dit een sensor is, zou normaliter na een x aantal kilometers niet het motormanagement lampje moeten gaan branden?), ik heb bij *De bekende Opel garage* nu een nieuwe Luchtmassameter besteld en deze kan ik morgen ophalen mijn twijfel is of ik dit nu wel moet doen vooral omdat het met mijn maat zijn LMM niets veranderde en met het uittrekken van de LMM ook niet.

Wat mij opvalt is dat hij ook behoorlijk veel benzine drinkt voor een 1.2, zo heb ik op 120Km een kwart tank verbruikt en zegt hij dat hij tussen de 8.2 en 8.5L /100Km verbruikt wat vrij opmerkelijk is aangezien ik altijd rustig rij (Tijdig schakelen/Remmen).

Wellicht is het ook handig om te weten dat ik geen motormanagement lampje heb branden.

De auto komt uit een garage en stond als occasion in de showroom, hij zou altijd dealer onderhouden zijn (hier zijn ook boekjes van aanwezig) maar is helaas toch voorzien van achterstallig onderhoud. Helaas krijg je tegenwoordig ook geen garantie meer bij je aankoop (mits nieuw) en mag je dit erbij kopen, helaas heb ik dit niet gedaan en ondanks dat je volgens de regelgeving hier in Nederland recht hebt op een deugdelijk product in een tijdsbestek van 6 maanden stuurt de dealer mij uiteraard met een lach op zijn gezicht weg aangezien ik geen "garantie" heb.

Ik heb overigens nog contact gezocht met de *welbekende Opel dealer* om mijn auto uit te laten lezen dit zou 75 euro kosten, OBD eraan 2 seconden kijken en klaar, mochten zij eventueel op de pijltjes toets naar onder moeten drukken kunnen de kosten tussen de 10 en de 400 Euro oplopen afhankelijk hoelang meneer bezig zou zijn, aangezien de kosten al flink zijn opgelopen zonder het probleem te verhelpen lijkt me dit eigenlijk geen optie

Op dit moment baal ik als een stekker ik begin altijd het 's nachts met werken en moet dus kunnen vertrouwen op mijn auto, helaas ben ik op dit moment bang dat als ik door blijf rijden de eventuele schade alleen maar erger word (het is er in de afgelopen 3 weken niet beter op geworden zullen we maar zeggen).

Zoals je kunt zien hebben we een aardige waslijst geprobeerd om het probleem te verhelpen helaas is dit nog altijd niet het geval en zijn wij (ook mijn monteur) ten einde raad. Mocht je na het lezen van dit hele verhaal misschien nog een idee hebben van wat het mogelijk zou kunnen zijn of zou er iets kunnen zijn wat wij over het hoofd hebben gezien dan zou ik het graag horen!

Groetjes Dieter
M.K
Globale Moderator
Globale Moderator
Type: 1.2 Bi-Fuel Color Ed

Re: Vermogenverlies?

Bericht door M.K »

Vervelend verhaal!

Helaas kan ik niet precies zeggen wat het probleem zou kunnen zijn. Wel kan ik je vertellen dat 8.5L/100km niet normaal is. Ik heb zelfs ook een 1.2, maar dan de LPG variant. Mijn dagelijkse rit bestaat uit 130km/h, gevolgd door een 100-weg met elke km een stoplicht waar je 9/10x kan optrekken. Geen ideale route voor een goed verbruik. Toch haal ik 8L/100km op LPG (~10-15% hoger verbruik) wat op benzine dus ergens rond de 6.7L/100km zou uitkomen.

Verder zijn al mijn mogelijke opties eigenlijk al geprobeerd. Bobine, bougies, LMM, injector reiniger...

Heb je toevallig van tijdens het rijden long term fuel trims en short term fuel trims? Als die hoog zijn moet de computer constant aanpassingen maken met andere componenten (meer brandstof inspuiten), dat kan een defecte sensor, vacuumlek of PCV klep zijn dan.
Matthijs (23) - Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (12/2011)

Afbeelding
DieterPeters
New Member

My valt op dat op uitlees aparaatje de feul trim wel fluctueerd in percentage, probleem is alleen dat ik net niet genoeg verstand er van heb om te weten wat nu normaal is en wat niet
DieterPeters
New Member

M.K schreef: 02 dec 2021 01:09 Vervelend verhaal!

Helaas kan ik niet precies zeggen wat het probleem zou kunnen zijn. Wel kan ik je vertellen dat 8.5L/100km niet normaal is. Ik heb zelfs ook een 1.2, maar dan de LPG variant. Mijn dagelijkse rit bestaat uit 130km/h, gevolgd door een 100-weg met elke km een stoplicht waar je 9/10x kan optrekken. Geen ideale route voor een goed verbruik. Toch haal ik 8L/100km op LPG (~10-15% hoger verbruik) wat op benzine dus ergens rond de 6.7L/100km zou uitkomen.

Verder zijn al mijn mogelijke opties eigenlijk al geprobeerd. Bobine, bougies, LMM, injector reiniger...

Heb je toevallig van tijdens het rijden long term fuel trims en short term fuel trims? Als die hoog zijn moet de computer constant aanpassingen maken met andere componenten (meer brandstof inspuiten), dat kan een defecte sensor, vacuumlek of PCV klep zijn dan.
Ik ben net even langs de Hekkert in Sittard gereden zei hebben mijn auto uitgelezen en hier kwam geen foutcode naar voren, ook is de monteur met mij een rondje gaan rijden (beste man had 25 jaar Opel ervaring) hij merkte het meteen op maar kon mij niet vertellen wat het nu kon zijn, er werd me in ieder geval verteld dat ik niet meer naar een motorisch probleem moest gaan zoeken fijne tip uiteraard alleen heb ik er niet meer heel veel aan.

Zo kon het bijvoorbeeld een aandrijfas zijn maar ook de koppeling het blijft dus gissen
nlmobile
Corsa Driver Junior
Corsa Driver Junior
Type: E 1.4 Bifuel

Bericht door nlmobile »

Een hoog verbruik. Misschien iets aan de remmen? Remvloeistof al gecheckt? Loopt de remmen aan?

Ik weet het ook niet, je hebt al zoveel gedaan.
WP < 2019-heden Opel Corsa E 1.4 Bi-Fuel Edition 2016>
WP < 2013-2019 Opel Corsa D 1.2 Bi-Fuel Cosmo 2011 255dKm verkocht>
M.K
Globale Moderator
Globale Moderator
Type: 1.2 Bi-Fuel Color Ed

Bericht door M.K »

Hmmm dan wordt het moeilijk ja... voor ons blijft het dan op zo'n moment ook maar enkel gissen als zelfs een 25 jaar ervaring monteur het niet weet...

Alhoewel, Hekkert Sittard... ik had ook een keer een foutcode, was volgens hen een defecte katalysator :lol: Paar weken later terug, opnieuw zelfde code waarbij ik nadrukkelijk zeg wat het probleem is (defecte gasinjectoren)... en toen konden ze het probleem wel vinden want dat was het ook :P

Met betrekking tot de fuel trims: dat deze wat fluctureren is normaal, short term meer dan long term. Zeker long term moet zo dicht mogelijk bij de 0 liggen, een afwijking van 5 of zelfs 10% kan wel met momenten.

Maar ja, als motorisch alles in orde is, kunnen er verliezen in de aandrijflijn zitten, of eerder onbalans. Maar zoiets vinden is moeilijk, dan moet je echt al de auto op een brug zetten met de wielen van de grond en inspecteren of je onbalans ziet. Aanlopende remmen kan je ook altijd controleren...
Matthijs (23) - Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (12/2011)

Afbeelding
DieterPeters
New Member

Heren excuses voor mijn verlate reactie, ik ben natuurlijk bezig geweest om het probleem op te lossen hier een update:

Ik ben nu nog naar een garage of 5-6 geweest buiten de Hekkert autogroep om, zei komen allemaal tot ongeveer dezelfde conclusie op eentje na (allemaal LMM/Lambda (vervangen)) en die zegt dat het eventueel een versleten injector is maar aangezien ik al zoveel vervangen heb en het al genoeg geld heeft gekost wil ik hier niet meteen vanuit gaan (ga er vanuit dat je sowieso een foutcode krijgt aangezien de verhouding dan mogelijk afwijkt?).

Ik heb de auto natuurlijk nodig voor het werk en rijd er dus alleen de nodige Kilometers mee (na het werk en terug) mij is nu opgevallen dat hij soms "Heel hard" uit de versnelling komt (voornamelijk de 1 en 2), nu heb ik een kennis die 33 jaar bij de KwikFit heeft gewerkt en hij zei dat het wellicht mijn versnellingsbak kon zijn, om dit uit te sluiten moest ik proberen of hij het probleem ook had in de 4de versnelling dit omdat het een "directe" gang is (Loopt rechtaan vandaar directe gang) maar ook hier doet hij het in dus dit zou je dan kunnen uitsluiten?
Opvallend is dat als ik de stoute schoenen aantrek en mijn auto in de bocht in de 2 zet (i.p.v. voor de bocht) ik aan de linker voorkant een soort van "Kloek" geluid hoor, bijna het zelfde geluid als je met een kapotte schokbreker door een kuiltje rijd (dit is niet het geval!).

Nja de auto dan nog maar een keer bij Hekkert ingepland voor echt technisch onderzoek wat het ging kosten zou me niet uitmaken want ik wil er namelijk vanaf, de auto heeft ongeveer 1 dag bij Hekkert gestaan ze hebben er een paar uur nagekeken (hebben maar 45 min in rekening gebracht), maar tevergeefs zei konden het "weer" niet vinden dit met een monteur met 25 jaar en een andere monteur met 35 jaar ervaring aan Opel, ze wouden me geen poot uitdraaien en nog 10-15 uur zoeken (Factuur zou dan al 1500+ bedragen zonder enige reparatie) en het beste was dan als ik hem verder kapot zou rijden (Dit is niet per direct zo gezegt maar hier kwam het wel op neer) het grappige aan dit antwoord is natuurlijk dat hij er uiteindelijk zeker wel een x mee ophoud (in de zin van pechstrook enzo) maar dit neemt niet af dat er een hele hoop nevenschade meegebracht gaat worden (Ik denk altijd terug aan de scooter, als ik een verkeerde zuiger monteer heb ik over een paar weken ook een nieuwe cilinder nodig en dan begonnen we met een zuigertje simpel gezegt).

We zijn nu een kleine 2 weekjes verder vanaf mijn post en het probleem is opgeschoven van 1900-2500 naar 1900-3500 toeren, ik heb gewoon geen behoefte meer om te rijden (kan niet anders met werk) in mijn auto en pak nu meestal de auto van mijn vriendin mocht ik door de dag heen ergens heen moeten, vrij triest als je net een nieuwe auto hebt haha.

Ondanks dat ik er geen garantie bij heb gekocht (wat ik overigens te gek voor woorden vind dat dit mag in Nederland) is het wettelijk zo gesteld dat je 6 maanden "garantie" hebt op een deugdelijk product, ik wou in eerste instantie niet nog eens terug gaan maar uiteindelijk heeft een bekende van mij er lucht van gekregen, deze heeft de verkoper opgebeld en wettelijk in de gelegenheid gesteld om met een passende oplossing te komen binnen een bepaalde termijn, natuurlijk niet erbij vermeld dat we anders een deur verder zouden gaan (denk aan een rechtszaak). Opeens mag ik de auto terugbrengen naar de verkoper zodat zei deze technisch kunnen onderzoeken, ik zal hem de lijst van wat ik geprobeerd heb erbij geven dan zal hij zelf wel inzien dat het onmogelijk is.

Het is jammer dat het natuurlijk een probleem is wat niet vaak voorkomt en ik nog niet echt iemand heb kunnen vinden die me zou kunnen helpen, ik vind het helemaal niet erg om iemand een paar tientjes in zijn handen te drukken voor hulp maar dan moet het probleem langzaam wel eens opgelost zijn want er zijn al heel wat tientjes de deur uit gegaan haha

@NlMobile

Ik heb mijn monteur verzocht om mijn "remsysteem" even te onderzoeken op de punten die jij noemt, tevergeefs is dit niet het geval toch bedankt voor je inzet en bedankt voor je reactie!

@M.K

Ik blijf het gewoon vreemd vinden dat zelfs de Dealer niet kan vinden wat het probleem is, moet ik sowieso heel eerlijk zeggen dat het niet mijn grootste vrienden zijn, ik heb een Opel en heb alles geregeld met iemand van Ford (best spijtig).
Jij ook bedankt voor je inzet en reactie!

Ik ga proberen jullie op de hoogte te houden mocht ik meer weten, mocht jullie nog iets invallen hoor ik het natuurlijk graag

Grtz Dieter
ZeCreator
New Member
Type: D 1.3 CDTI 90pk

Bericht door ZeCreator »

Ik lees nergens wat voor motor er in ligt, of mis ik iets?
alexanderjcs
Corsa Driver Rookie
Corsa Driver Rookie
Type: opel corsa e 1.0

Bericht door alexanderjcs »

Deze klacht lijkt op een defecte LMM die bijna nooit door foutcodes worden gevonden, wel als ze helemaal kapot zijn! vervangen door een zeer jong gebruikte is een voordelige optie:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eidsmeter/

Bij een aantal vw en seat garages wordt onder garantie bij dit soort klachten direct de LMM vervangen omdat men weet dat er nooit foutcodes uitkomen, ook die van je vriend zou kapot kunnen zijn.
verder niet te hoge pet op hebben van garages en monteurs die lang in dienst zijn! Indien je er niet uitkomt zou je met je klacht kunnen bellen naar 2 experts:
0031 (0) 346 556077 DBM deze expert weet bijn altijd snel de oplossing te vinden waar dealers nooit uitkomen omdat het meer vervangers zijn olie en filters en alles wat moeilijk komen ze niet uit, de weinige goede moet je met een kaars vinden!!
048 523 1640 charchertech naar Bob vragen dit is de expert daar
Opel Corsa 1.0 turbo Cosmo 145 pk OPC line NRE onderstel 205x45x17 Xenon Dbilas flowmaster Motec ultralight Wheels.
Diego
New Member
Type: D 1.7cdti

Bericht door Diego »

Beste,

Egr klep gecontroleerd?

Heeft de auto recente updates gehad/nodig?

Is er iets aan uitgeprogammeerd?

Eventueel auto testen met andere regeleenheden?

Succes en ik hoor het graag,

Diego
Plaats reactie

Terug naar “Onderhoud/problemen Corsa D”