ABS pomp veel voorkomend defect bij de Corsa.

Bespreek hier onderhoudstips en problemen met de Corsa D
groene kropsla
Corsa Driver Rookie
Corsa Driver Rookie
Type: D 1.4

ABS pomp veel voorkomend defect bij de Corsa.

Bericht door groene kropsla » 24 mar 2019 14:37

Vorige week met mijn Corsa naar voor de APK-keuring geweest en afgekeurd op een te groot remverschil op de voorste as. In mijn geval links remde voldoende en rechts amper. Thuis de wagen omhoog gekrikt en de wielen er af gehaald en eens goed beide kanten bekeken. Schijven blokken zijn een jaar oud dus leek me sterk dat die al versleten waren. Zag ook geen groeven of blauwe verkleuring op de schijven wat op verbranding kan duiden of vastlopen schijven. Remklauw los gemaakt beide kanten om te zien of de remblokken vreemde slijtage vertoond op het loopvlak en of dat ze er glazig uitzagen. Ook dat was niet het geval. Omdat links goed werkte volgens de keuring ben ik me verder wezen oriënteren op rechts.

Ik heb de remklauw rechts gedemonteerd en schoongemaakt met remmenreiniger om te zien of er beschadigingen zijn bij de remcilinder. Alles was goed gangbaar dus daar kon het niet aanliggen. Ik heb mijn zoon een paar keer laten trappen op de rem of er uit de remleiding rechts remolie kwam maar dat waren druppeltjes. Ik heb toen maar de accu en accubak gemonteerd om de abspomp te komen en de leiding losgemaakt van rechtsvoor. Accu teruggeplaatst en contact aan en mijn zoon laten remmen Er kwam niets uit de pomp dus ABSpomp naar de gallemiezen.

Nu komt dit vaker voor bij Corsa dat de pomp het begeeft. Je kan een nieuwe kopen( schrok van de prijzen 5 a 700 euro.) of een gereviseerde 275 ex btw. of kijken op desbetreffende slopen wat ik heb gedaan en was met 100 euro klaar en heb er 6 maanden garantie op.
Mocht je de pomp zelf willen vervangen wat echt goed te doen is bouw dan eerst je pomp uit en maak hem schoon met remmenreiniger. Op de pomp staan allemaal cijfercodes en een letcode.. die letcode is belangrijk! Als je namelijk de zelfde pomp terug koopt en monteert heb je geen problemen met foutmeldingen in je canbussysteem. Je hoeft dan niets in te leren en je ziet geen fouten op je dashboard als je het contact aan zet.
Vergeet niet je remmen te ontluchten als je klaar bent met monteren... Tevens kreeg ik het advies van een chef werkplaats Opel om de remolie om de 2 jaar te verversen omdat deze pompjes erg gevoelig waren voor vervuiling.

Hopelijk kan deze bijdrage helpen :)

JeroenM
Corsa Driver Die-Hard
Corsa Driver Die-Hard
Type: 1.3cdti cosmo

Re: ABS pomp veel voorkomend defect bij de Corsa.

Bericht door JeroenM » 25 mar 2019 06:53

Hoe lang was het geleden dat de remvloeistof vervangen was een abs pomp komt niet heel vaak voor bij een corsa. Wat mensen ook vaak vergeten is de koppeling te verversen tergelijk met de remmen. Remolie inderdaad iedere 2 jaar verversen

groene kropsla
Corsa Driver Rookie
Corsa Driver Rookie

Bericht door groene kropsla » 25 mar 2019 07:49

Ik weet niet hoe lang het bij mij geleden was, Ik kreeg wel op elke sloop het zelfde verhaal te horen en ook te zien op het computerscherm dat die pompen zelfs in back-order stonden.

echtp
Corsa Driver Junior
Corsa Driver Junior

Bericht door echtp » 26 mar 2019 09:24

Ook bij mij geeft de ABS pomp (waarschijnlijk) problemen. Auto remt goed, maar met veel kracht is het pedaal naar de bodem te trappen. Hoofdremcylinder is al vervangen. Ik heb gezien dat er ook revisie bedrijfjes zijn, zo vond ik dit: https://link.marktplaats.nl/m1371509176 Vervanging bij de dealer is idd wel heel erg duur...

groene kropsla
Corsa Driver Rookie
Corsa Driver Rookie

Bericht door groene kropsla » 26 mar 2019 09:57

In Utrecht zit er ook eentje. RemanBv dacht ik. Ik heb gekozen voor eentje van de sloop die ik ter plekke teste door boven wd40 erin te spuiten. Voor een 100 euro klaar. Revisie zal misschien beter zijn maar ik liep financieel al erg leeg dus ik moest concessies doen. Tot nu toe( afkloppen) remt ie weer zoals het hoort en gisteren door de keuring gekomen met 2% verschil. Vraag ik me af bij jou of het systeem wel goed ontlucht is omdat je je pedaal helaas naar de grond kan trappen.

echtp
Corsa Driver Junior
Corsa Driver Junior

Bericht door echtp » 26 mar 2019 12:33

Hij is meerdere keren (laatste keer ook bij de dealer) ontlucht en meest waarschijnlijke oorzaak is nu een klepje in de ABS unit

groene kropsla
Corsa Driver Rookie
Corsa Driver Rookie

Bericht door groene kropsla » 26 mar 2019 12:48

Dan zou ik hem nog niet helemaal uitbouwen, even leidingen losmaken en wd40 spuiten. kijken of alles doorstroomt.

maurice007
Corsa Driver Newbee
Corsa Driver Newbee

Bericht door maurice007 » 20 apr 2019 00:15

Of de duivel ermee speeld.
Laatst zag ik dit topic en ik had al zo'n voorgevoel.

Bij apk corsa d 1.2 2007 afgekeurd op geen remdruk op beide achterwielen. Lijkt dus ook de aba pomp te zijn :evil:

Het lijkt erop dat dergelijke pompen behoorlijk schaars zijn. Goedkoopste op dit moment is 200euro met 2w garantie. Goedkopere zijn vaak niet hetzelfde type.

Reviseren is beter, maar ook duurder en auto minimaal 3dagen kwijt...

Nieuw is helemaal geen optie.

Iemand nog tips?

groene kropsla
Corsa Driver Rookie
Corsa Driver Rookie

Bericht door groene kropsla » 20 apr 2019 09:01

Als je zeker weet dat het je ABS pomp is en je bent handig dan zou ik hem eerst uitbouwen. Fotootje maken van de codes die erop staan en autoslopen afbellen. Ik was voor 100 euro klaar voor een pomp. Ligt er misschien ook aan waar je woont, ik heb het geluk dat er relatief veel sloperijen in de buurt zijn

maurice007
Corsa Driver Newbee
Corsa Driver Newbee

Bericht door maurice007 » 20 apr 2019 22:13

Ik heb gekeken via marktplaats, onderdelenlijn en de belgische variant ervan. Helaas is de beste nu 200euro :|

Plaats reactie

Terug naar “Onderhoud/problemen Corsa D”