Hallo allemaal,
Normaliter maak ik mijn auto altijd schoon bij een wasplaats met de attributen die ze daar hebben.
Nu ben ik op het punt gekomen dat ik graag zelf thuis het wil gaan doen.
Ik ben hier alleen niet heel ervaren mee en heb al veel hulp gehad van het stappenplan op het forum.
Graag zou ik een lijstje willen hebben met alle 'must-haves' voor het onderhoud.
Denk hierbij aan polijstmachine, hogedruk, etc.
Ik hoop dat ik hiermee een handje geholpen kan worden en dat ik binnenkort kan beginnen met materiaal aanschaffen.
Onderhoud materiaal
-
- Globale Moderator
- Berichten: 2582
- Lid geworden op: 12 jun 2016 12:22
- Type: 1.2 Bi-Fuel Color Ed
- Locatie: Meers
Re: Onderhoud materiaal
Zelf ben ik niet zo'n fan van een hogedrukspuit, vaak dat mensen het fout gebruiken (bijv. veel te kort er op te gaan staan), dan zandstraal je de auto bijna
Mocht je het willen, dan is iets als een Karcher K2, K3 of K4 met Car-opzetstuk aan te raden: aan de nozzle zit dan een reservoir waar je shampoo in kan doen, dat spuit je dan over de auto heen.
Persoonlijk was ik hem het liefste met de hand, en dan met de 2-bucket methode. 1 emmer vul je dan met water + shampoo, een andere met enkel water. Wat je dan doet is de spons nat maken in de eerste emmer, daarmee de auto wassen en dan telkens eerst uitspoelen in de emmer met enkel water: zo blijft het vuil wat in je spons kruipt zoveel mogelijk uit de emmer met het shampoo water. Eventueel kan je beide emmers nog voorzien van een Grit Guard.
Als spons raad ik aan een microvezel spons te halen. Wassen doe je uiteraard van boven naar onderen: onderkant van de auto is altijd viezer, en vuil loopt altijd van boven naar beneden
Nadat de auto gewassen is, spoel ik de auto altijd af met gewoon water. Vervolgens neem ik een emmer met water en een zeem, en zeem ik de auto af. Eventueel kan je daar ook een microvezel doek voor gebruiken.
Voor de velgen gebruik ik meestal een wat oudere spons (want velgen worden vaak erg vies) + een emmer met wat zeep en water. Opnieuw van boven naar onder werkend tot ze schoon zijn. Eventueel kan je een velgen borstel gebruiken. Eventueel heb je ook velgenreinigers die je er op spuit, even intrekken en daarna afspoelen met water.
Om de zoveel tijd die ik de auto ook nog eens in de wax zetten.
Dit is slechts mijn manier, je kan er zo ver in gaan als je wil Polijsten heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, je kan de auto ook nog kleien, detailen etc hoe ver je wil.
Wat ik wel afraadt is om borstels als deze te gebruiken:
Deze maken namelijk meer krassen dan iets anders.
Mocht je het willen, dan is iets als een Karcher K2, K3 of K4 met Car-opzetstuk aan te raden: aan de nozzle zit dan een reservoir waar je shampoo in kan doen, dat spuit je dan over de auto heen.
Persoonlijk was ik hem het liefste met de hand, en dan met de 2-bucket methode. 1 emmer vul je dan met water + shampoo, een andere met enkel water. Wat je dan doet is de spons nat maken in de eerste emmer, daarmee de auto wassen en dan telkens eerst uitspoelen in de emmer met enkel water: zo blijft het vuil wat in je spons kruipt zoveel mogelijk uit de emmer met het shampoo water. Eventueel kan je beide emmers nog voorzien van een Grit Guard.
Als spons raad ik aan een microvezel spons te halen. Wassen doe je uiteraard van boven naar onderen: onderkant van de auto is altijd viezer, en vuil loopt altijd van boven naar beneden
Nadat de auto gewassen is, spoel ik de auto altijd af met gewoon water. Vervolgens neem ik een emmer met water en een zeem, en zeem ik de auto af. Eventueel kan je daar ook een microvezel doek voor gebruiken.
Voor de velgen gebruik ik meestal een wat oudere spons (want velgen worden vaak erg vies) + een emmer met wat zeep en water. Opnieuw van boven naar onder werkend tot ze schoon zijn. Eventueel kan je een velgen borstel gebruiken. Eventueel heb je ook velgenreinigers die je er op spuit, even intrekken en daarna afspoelen met water.
Om de zoveel tijd die ik de auto ook nog eens in de wax zetten.
Dit is slechts mijn manier, je kan er zo ver in gaan als je wil Polijsten heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, je kan de auto ook nog kleien, detailen etc hoe ver je wil.
Wat ik wel afraadt is om borstels als deze te gebruiken:
Deze maken namelijk meer krassen dan iets anders.
Matthijs (25) - Opel Astra K 1.4 Turbo Innovation+
Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (verkocht)
Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (verkocht)
-
- Corsa Driver Senior
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 20 apr 2016 10:33
- Type: 1.6T GSI
- Locatie: Veenendaal
Re: Onderhoud materiaal
Bovenstaande kan ik het mee eens zijn. Een Karcher is inderdaad een fijne hoge druk.M.K schreef: ↑26 jul 2019 17:00 Zelf ben ik niet zo'n fan van een hogedrukspuit, vaak dat mensen het fout gebruiken (bijv. veel te kort er op te gaan staan), dan zandstraal je de auto bijna
Mocht je het willen, dan is iets als een Karcher K2, K3 of K4 met Car-opzetstuk aan te raden: aan de nozzle zit dan een reservoir waar je shampoo in kan doen, dat spuit je dan over de auto heen.
Persoonlijk was ik hem het liefste met de hand, en dan met de 2-bucket methode. 1 emmer vul je dan met water + shampoo, een andere met enkel water. Wat je dan doet is de spons nat maken in de eerste emmer, daarmee de auto wassen en dan telkens eerst uitspoelen in de emmer met enkel water: zo blijft het vuil wat in je spons kruipt zoveel mogelijk uit de emmer met het shampoo water. Eventueel kan je beide emmers nog voorzien van een Grit Guard.
Als spons raad ik aan een microvezel spons te halen. Wassen doe je uiteraard van boven naar onderen: onderkant van de auto is altijd viezer, en vuil loopt altijd van boven naar beneden
Nadat de auto gewassen is, spoel ik de auto altijd af met gewoon water. Vervolgens neem ik een emmer met water en een zeem, en zeem ik de auto af. Eventueel kan je daar ook een microvezel doek voor gebruiken.
Voor de velgen gebruik ik meestal een wat oudere spons (want velgen worden vaak erg vies) + een emmer met wat zeep en water. Opnieuw van boven naar onder werkend tot ze schoon zijn. Eventueel kan je een velgen borstel gebruiken. Eventueel heb je ook velgenreinigers die je er op spuit, even intrekken en daarna afspoelen met water.
Om de zoveel tijd die ik de auto ook nog eens in de wax zetten.
Dit is slechts mijn manier, je kan er zo ver in gaan als je wil Polijsten heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, je kan de auto ook nog kleien, detailen etc hoe ver je wil.
Wat ik wel afraadt is om borstels als deze te gebruiken:
Deze maken namelijk meer krassen dan iets anders.
Het voorschuimen ( Snowfoamen ook wel genoemd ) is een van de belangrijkste onderdelen van het wassen, hiermee haal de het meeste van de rotzooi ( Zand, stof, remstof etc. ) al van de auto mee af. Daarnaast gebruik ik altijd een PH neutrale velgen reinger ( Meestal ''Code Red'', maar degene die je bij de Praxis/Gamma kan krijgen werken ook prima ).
De was volgorde die ik meestal gebruik:
- Voorschuimen ( Snowfoamen )
- 1-2 Minuten wachten
- Hogedruk afspuiten
- Opnieuw snowfoamen
- 2-Emmer methode, 1 Emmer met een Shampoo-Water combinatie en 1 Emmer enkel water ) ( Ik pak meestal Koud-lauw water, niet steenkoud )
- Afspuiten met Hogedruk
- Droogmaken met microvezel, wateropnemende handoeken ( gemiddeld 4-5 nodig met een wasbeurt )
Voor het poetsen/Polijsten gebruik ik 3 middelen van Poor-boys, Een grove polijst ( Blauw ), een Swirl remover ( Wit ) en een Paste-Wax ( Roze )
Re: Onderhoud materiaal
Bedankt voor de reacties, 2 bucket methode zie ik inderdaad veel voorbij komen dus zal ik ook maar eens gaan uitproberen.
Ik heb even gekeken naar hogedrukspuiten en er is nogal een groot verschil in prijs en 'soort', is bijvoorbeeld de Karcher K7 nou zoveel beter dan een K1 of K2?, aangezien er een prijs verschil van zo een 300EUR tussen zit.
Ook zag ik een snowcannon voor op een tuinslang voorbij komen, @M.K. typte over dat een tuinslang misschien iets veiliger is, is een optie zoals dat dan een goed idee of werkt dat niet goed?
Ik zal ook de Code Red velgen reiniger even bestellen om te proberen.
Nogmaals dank allebei!
Ik heb even gekeken naar hogedrukspuiten en er is nogal een groot verschil in prijs en 'soort', is bijvoorbeeld de Karcher K7 nou zoveel beter dan een K1 of K2?, aangezien er een prijs verschil van zo een 300EUR tussen zit.
Ook zag ik een snowcannon voor op een tuinslang voorbij komen, @M.K. typte over dat een tuinslang misschien iets veiliger is, is een optie zoals dat dan een goed idee of werkt dat niet goed?
Ik zal ook de Code Red velgen reiniger even bestellen om te proberen.
Nogmaals dank allebei!
-
- Globale Moderator
- Berichten: 2582
- Lid geworden op: 12 jun 2016 12:22
- Type: 1.2 Bi-Fuel Color Ed
- Locatie: Meers
Re: Onderhoud materiaal
K7, K5, K2... Het is maar net hoe en wat je het wil doen. K7 zal uiteraard beter/krachtiger/luxer etcetera zijn, maar naar mijn mening heb je dat voor de auto te wassen niet nodig. Een K2 of K3 is al krachtig zat. Zo heb ik zelf thuis een K2.75 staan (ondertussen een oud model), maar dan krachtig genoeg. Ik zou dan wel een versie aanraden met regelbare druk: de K2 Compact of Basic zou ik dan vermijden. Daarnaast is als accessoire de Karcher Foam Nozzle zeker aan te raden.
Een hoge-druk kan ook prima veilig zijn, maar dan moet je niet te kort op de lak gaan zitten De hogere druk maakt het eenvoudiger werken als slechts een tuinslang. Druk op een ietwat fatsoenlijke hogedrukreiniger valt ook in te stellen
Mijn broer (4 jaar terug al ) met de K2.75, maar deze afstand is eigenlijk te kort voor de lak
Een hoge-druk kan ook prima veilig zijn, maar dan moet je niet te kort op de lak gaan zitten De hogere druk maakt het eenvoudiger werken als slechts een tuinslang. Druk op een ietwat fatsoenlijke hogedrukreiniger valt ook in te stellen
Mijn broer (4 jaar terug al ) met de K2.75, maar deze afstand is eigenlijk te kort voor de lak
Matthijs (25) - Opel Astra K 1.4 Turbo Innovation+
Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (verkocht)
Opel Corsa D 1.2 16v ecoFLEX Bi-Fuel Color Edition (verkocht)
-
- Corsa Driver Senior
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 20 apr 2016 10:33
- Type: 1.6T GSI
- Locatie: Veenendaal
Re: Onderhoud materiaal
Voor het wassen van een auto is een druk van 100-140 Bar meer dan voldoende, Meer is zelfs niet aan te raden omdat je anders kans hebt op lakbeschadiging. Een normale variant van de K2 of K3 voldoet dus al prima.llDenzel schreef: ↑27 jul 2019 14:08 Bedankt voor de reacties, 2 bucket methode zie ik inderdaad veel voorbij komen dus zal ik ook maar eens gaan uitproberen.
Ik heb even gekeken naar hogedrukspuiten en er is nogal een groot verschil in prijs en 'soort', is bijvoorbeeld de Karcher K7 nou zoveel beter dan een K1 of K2?, aangezien er een prijs verschil van zo een 300EUR tussen zit.
Ook zag ik een snowcannon voor op een tuinslang voorbij komen, @M.K. typte over dat een tuinslang misschien iets veiliger is, is een optie zoals dat dan een goed idee of werkt dat niet goed?
Ik zal ook de Code Red velgen reiniger even bestellen om te proberen.
Nogmaals dank allebei!
Een snowcannon voor op een tuinslang werkt niet zo mooi als op een hoge druk, je krijgt dan veel minder ''snow'' waardoor het effect van het hele snowfoamen een stuk minder is.
Code red is top spul, wel gebruiken op een koude en droge velg ( dus voor je begint met wassen, en niet nadat je als een idioot hebt lopen remmen omdat je velgen anders te warm zijn ). minuut of 2 laten inwerken en daarna is het het beste om met een hoge druk eraf te spuiten.
Re: Onderhoud materiaal
Van welke website raden jullie aan onderhoud materiaal zoals Code Red te bestellen?
Bedankt voor de tips!
Bedankt voor de tips!
-
- Corsa Driver Senior
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 20 apr 2016 10:33
- Type: 1.6T GSI
- Locatie: Veenendaal