Ik zal de begin post altijd up to date houden!
Momenteel gebruik ik:
- CD30 mp3 - met aux
- Dension Gateway 300 GW33OC1
- GID
- Focal PS165V (Front)
- Focal ISC130 (Rear)
- Pioneer TS-WX710A
Wat wil ik nog doen:
- Filters aansluiten
- nieuwe Tweeters, de tweeters bij de PS165V zijn opbouw, en gegoten in de opbouw, dus niet te gebruiken voor inbouw.
(ben er achter gekomen na veel dremelwerk)
Dit weekend (23-24 mei) stond in het teken van het updaten van mijn ICE.
Ik heb de vriendin vriendelijk verzocht dag-vullende programma's te maken. En de telefoon op vliegtuig modus gezet.
Ik, een goede vriend en de Corsa (en wat bier natuurlijk) gingen aan de slag. Dit waren de perfecte condities voor een vrijdag en zaterdag vol plezier.
Vrijdag ben ik gestart met het aansluiten van de constante + vanuit de accu naar het linkerachtervakje in de kofferbak (vanaf nu EHBO vakje).

10 MM2 flexibele kabel, 10mm platina verguld oog en zekeringhouder (nog zonder de 30A zekering).
Daarna heb ik direct de achterpanelen los gehaald, om de standaart achterspeakers te verwisselen voor de Focal ISC130
Deze speakers zijn niet direct te monteren onmdat deze 4 schroefgaten hebben, en dus niet overeenkomt met de 3 stuks die de corsa heeft.
Ik heb geheel vakkundig met de dremel de oude speakers uit het buitenste frame geslepen! om vervolgens de Focal's in te bouwen.
De aansluiting aan de hoge kant geplaats, en 2 gaten geboord. zodat de kabels naar buiten kunnen. De Focal's vervolgens met Pattex 100% lijm vastgelijmd

Na 2 uur zijn ze klaar voor gebruik, pas na 24 uur heeft de lijm zijn maximale sterkte behaald.
Ik ben te snel geweest, en heb hier helaas geen fotos van gemaakt

De Zaterdag ochtend gestart met het aansluiten van de 12V aansluiting, hierover later in dit topic meer.
Na het aansluiten van de 12V ben ik verder gegaan met de subwoofer.

Dit is de verdeelblok, hier komt de 10mm constante plus in, en krijg ik 4 "uitgangen"

De massa heb ik onder de Torx 40 bout vandaan getrokken
Toen ben ik opzoek gegaan naar de geschakelde plus (REM).
Helaas was het niet zo eenvoudig als gedacht. En viel de zekeringenkast in het EHBO vakje al direct af.
Ook de radio (zoals al veel besproken is) viel af, aangezien deze geen geschakelde plus heeft.
Na wat testen kwam ik er achter dat ook de "geschakelde plus" van de sigarettenaansteker geen succes was.
namelijk om het volgende; ze schakelen niet gelijk.
De "geschakelde plus" van de sigarettenaansteker gaat pas uit nadat de auto is vergrendeld (+ natuurlijk sleutel uit contact),
terwijl de radio al uitgaat wanneer de sleutel uit het contact word genomen.
Dit kan problemen opleveren voor de versterker/subwoofer. Ze vinden het normaal niet leuk als ze later inschakelen dan de radio. en kan behoorlijke schade aanrichten aan je geluid systeem.
Deze kandidaat viel dus ook af.
Na wat denk,zoek en meet werk kwam ik erachter dat een geschakelde plus in de zekeringenkast aanwezig is.
Deze schakelt gelijk aan en uit met de radio. Dit is dus de perfecte draad.

Het gaat om de "grote" stekker

Het gaat om de linker rij en dan 9 pinnetjes omhoog (niet 10 zoals aangegeven). Hier komt een paars/bruine draad op uit.
Deze heb ik doorgeknipt. en een 2e kabel aangemaakt voor de geschakelde plus voor de subwoofer.
Vervolgens alles verder aangesloten.
Na moeten denken over de afstandbediening voor het regelen van de subwoofer. Deze heb ik in het vakje onder de lichtknop geplaatst.

binnen handbereik, en niet storend/amper zichtbaar
En hier het voorlopige eindresultaat:

Wat ik nog moet doen om dit project af te krijgen:
- Subwoofer nog vastzetten;
- speaker filters plaatsen;
- Nieuwe tweeters nog plaatsen.
Daar de PS165V opbouw tweeters heeft en geen inbouw. Opbouw ombouwen tot inbouw was zonder resultaat omdat deze gegoten zit in de omhuizing.
Inbouw 12V
Waarom een 12V aansluiting?
Ik gebruik vaak een Koelbox in de auto. Voornamelijk als we ergens gaan BBQ'en of gezellig een avondje gaan doorbrengen.
Nu staat i.v.m. de lengte van kabel de koelbox op de bijrijders stoel, en moet ik achterin als mij vriendin (de bob) rijdt.
Hier moest dus verandering in komen, en dit was het perfect moment.
Ik heb besloten de 12V aansluiting te maken in het schot waar ook het slot en de gevarendriehoek inzit.
Waarom daar?
Mijn inspiratie kwam voort uit de Ninja's :silly: : Ook al zie je ze niet, ze zijn er wel! :pinch:
Hier volgen wat foto's en het eindresultaat:

hier de kabels, welke ik via het chassis naar de voeding in het EHBO vakje laat lopen

achterkant van de aansluiting

Eindresultaat, wazige foto